דיקור סיני, איזה אלמנט אתם ?
top of page

אש, אדמה, מתכת, מיים, עץ, איזה אלמנט אני ?

עודכן: 7 בפבר׳

מעדיפים גוונים אפורים או דווקה נקודות אדומות פה ושם בבית? הרבה מלח באוכל, או שמעדיפים יותר מתוק ?

רזים עם מבנה מעט שרירי, או שיותר עגלגלים ? ציפורי לילה או יותר טיפוסים של בוקר ? אוהבים להיות ליד מיים או יותר טיולים רגליים ?

מתחברים לכרבול של החורף או יותר פורחים בקיץ ?

בסין העתיקה ראו החכמים את האדם כמיקרוקוסמוס של הטבע בינו לבין עצמו וביחסים בינו לבין סביבתו.

על פי הרפואה הסינית קיימים חמש כוחות מרכזיים, אש, אדמה, מתכת, מיים ועץ. הם הבינו כי האלמנטים הקיימים בטבע קיימים גם בתוכיינו. לכל אחת ואחד מאיתנו ישנו את האלמנט הממלא תפקיד מרכזי בחייו.

האלמנט המרכזי בנו איתו נולדנו ומשמש כגורם מרכזי בחיינו, הוא למעשה ה"המתנה" שלנו לעולם ובאותה נשימה יכול להעיד על השיעורים והאתגרים איתם נתמודד במחזור חיינו.

"מטופליי במרכז לדיקור סיני מספרים לי כי זה מועיל עבורם להבין את האלמנט שלהם, ומקל עליהם לדעת מדוע הינם כפי שהינם"


טיפוסי העץ

אלמנט העץ בדיקור סיני

כדי להבין את אנשי העץ מומלץ לדמיין עץ הנמצא ביער ומתחרה עם עצים אחרים על מקומו, יציבותו, גודלו וצמיחתו. טיפוסי העץ הינם נחושים, מעיין גנרלים, מנהיגים שכאלו, הם אוהבים תחרות ואתגרים ומתפקדים טוב תחת תנאי לחץ. האביב הינו העונה של טיפוסי העץ הנמשכים להתחלות חדשות, גדילה והזדמנויות. גופם של טיפוסי העץ נוטה להיות דק ורזה, הם נוטים לנוע בחינניות בחלל. פניהם נוטות להיות ארוכות עם אף ארוך מעט ומצח רחב וגבוהה. כאשר טיפוס עץ נכנסת או נכנס לחדר כולם שמים לב לנוחכותו. טיפוס עץ הוא בעל אישיות של גנרל, שאוהב מטרות ויעדים ולהרגיש "שליטה" בהשגתם. גם אם הוא מבין ההגיון שעומד מאחוריהם קשה לו למלא פקודות. טיפוס העץ הוא בעל יכולת מנהיגות ו"הרמת בלטות" אם צריך, ממש כמו שורשיו של עץ גדול.

כאשר הכיוון הזה נתקל במכשול חזק ממנו ישנה נטייה לטיפוסי העץ להיות חסרי שקט עצבנים ומתוסכלים, הם נוטים לבעיות בריאותיות כמו תסמונת קדם ווסתית, יתר לחץ דם, נוקשות, כאבי שרירים, מיגרנות וכאבי ראש. לטיפוסי העץ ישנה נטייה לשתיית אלכוהול או דרכים לא בריאות אחרות להשקטת חוסר השקט.


עצות קלות עבור טיפוס העץ

  • אזנו את כוחכם על ידי ידיעה מתי עקשנות אינה משרתת אתכם.

  • מצאו פעולות אליהם אתם מתחברים שיכולות להשרות שלווה ורוגע.

  • אלמנט העץ ברפואה סינית מתקשר לכבד – המנעות מצריכה מופרזת של אלכוהול מומלצת.


טיפוסי האש

דמיינו חושך ואז כאשר אתם מתקרבים למדורה או בוהים בנר כיצד זה מאיר את רוחכם. כאלו הם אנשי אלמנט האש מאירים את הסביבה באהבה. אנרגטים, מלאי תשוקה וחיים ויחד עם זאת בעלי נטייה לתנודות רגשיות. כריזמטים ובעלי סקרנות והתלהבות מהחיים אשר מדבקת אחרים בחלל. אנשי אלמנט האש הם אנשים תקשורתיים שאוהבים לדבר, דיבור מהיר ומתגלגל, צחוק ושמחה נוכחים בחייהם במצבם מאוזן. לעיתים ישנה נטייה לדיבור יתר מהיר ומתגלגל.

מבנה גופם הינו פרופוציונלי עם ידיים ורגליים עדינות, הליכתם נוטה להיות מעט קופצנית, יש לאנשי אלמנט האש נטייה לראש עם סנרט מחודד, נטייה לג'ינג'יות תלתלים ולנמשים אך לא בהכרח.

העונה המקושרת עם אלמנט האש הינה הקיץ, שם הם פורחים. הרגש המקושר לאנשי אלמנט האש כאשר הם באיזון הינו שמחה והתלהבות. יצירת קשרים אינטימיים בא בקלות עבורם. ביציאה באיזון ישנה נטייה לחרדה, קשיי שינה ודפיקות לב. כאש הם בעלי נטייה לחום יתר היכול להתבטא בהפרעות ופריחות עוריות.

האיבר המקושר לאלמנט האש הינו הלב ועל כן ישנה נטייה להפרעות מגוונות בכלי הדם.


המלצות עבור אנשי אלמנט האש

  • אזנו את הטבע החברתי שלכם בלקיחת זמן לעצמכם מידי יום, על מנת לעכל ולהבין ולחשוב בצורה בהירה.

  • נהלו יומן או תרגלו נשימות ומדיטצייה על מנת לאזן את תזזיותכם.

  • בעשיית פעולות מורכבות ומשימות, מומלץ לתכנן מראש או על דף את השלבים על מנת להימנע מלהתפזר

  • הפחיתו או המנעו ממזונות חריפים או חמים כמו סחוג או חריף באוכל, ונסו לשלב יותר מזונות קרים כמו מלפפונים, אפרסקים ועלים ירוקים ומרים כמו רוקט.


אנשי אלמנט האדמה

דמיינו גינת ירק, הירקות גדלים מתוך האדמה, האדמה מלאה במינרליים, מזינה את הצומח, מטפחת ועוטפת. מאפשר בסיס לגדילה של כל מה שנמצא בסביבתה ובתוכה. כך אנשי האדמה מזינים ומטפחים, הם נהנים להעניק לאחר וידוע כי על אנשים אלו ניתן לסמוך. אנשי אלמנט האדמה אוהבים להרגיש מחוברים בקשר עם האחר ועם הקרקע. הם אוהבים ללכת יחפים, להתעסק עם האדמה, אוהבים לבשל ממזונות לא מעובדים.

נטייתם מבחינת עיסוק הינו מקצועות הטיפול המשלב הענקה, אמפתיה וטיפוח האחר. אנשי אלמנט האדמה, אוהבים מגע, יצירה עם חמרים למיניהם כמו פיסול ויצירה עם חמר. אנשי האדמה אוהבים להביע אהבה לאחר באמצעות הכנת מזונות טעימים מן הלב עבורם.

מבנה גופם של אנשי אלמנט האדמה הינו בדרך כלל גדול ונוטה לעגלגלות עם לסת יחסית גדולה.

אנשים אלו נוטים להתחשב באחר ובסביבתם אך כאשר הם יוצאים מאיזון התחשבות זאת יכולה להפוך בקלות לדאגת יתר, מעיין "הצמדות" לאחר וגרימת דאגות לאחר שלא לצורך. יש להם נטייה להיות נצרכים במערכות יחסים ובשל כך לתת יותר מאשר לקבל דבר אשר יכול להוביל להתרוקנות אנרגטית. האיבר המקושר לאלמנט האדמה הינו מערכת העיכול, ועל כן בחוסר איזון ישנה נטייה לבעיות במערכת העיכול כמו יציאות רכות, חולשה ורגישות למזונות מסויימים.

ישנה נטייה לפחממות לבנות, למזונות מתוקים ולעלייה במשקל.


עצות לאנשי אלמנט האדמה

  • מצאו את הדרכים לדעת את גבולותיכם כלפי האחר ולהיות מסוגלים להגיד "לא" כאשר אתם מרגישים שזה משרת את טובתכם הגבוהה.

  • מצאו זמן להיות בטבע או עם רגליים יחפות על הקרקע, זה יכניס בכם אנרגיית חיים.

  • נסו להיות נוחכים בהווה ללא דאגות לעתיד או מחשבות על ארועי עבר המנעו ממזונות עם פחמימות ריקות, כמו לחמניות פסטה, ומאפים במיוחד מתוקים למינהם.


אנשי אלמנט המתכת

כאשר אני חושב מתכת אני חושב על מתכת כחומר קשיח המחזיק דברים במקומם, אנשי המתכת הינם אלגנטיים, חדי מחשבה ובעלי משמעת עצמית דבר אשר גורם להם להיות מוצלחים באשר הם בוחרים. כנוקשות המתכת הם אוהבים מסגרות ומבניות, כיפוף החוקים אינו בא בחשבון עבורם ללא כל הקשר למטרה. טיפוס המתכת הינם אנשי הפרטים הקטנים, הם בעלי יכולת לראות את התמונה הרחבה דרך הסתכלות על כל פרט ופרט, וכמו בחרב מתכתית לקבל החלטה "חותכת". אלו הם אנשים עם נטייה למקצועות כמו עריכת דין, ראיית חשבון, וייעוץ לסוגיו, כל דבר אשר בהוויתו התעסקות עם פרטים ומספרים. לאנשי המתכת ישנה נטיה למבנה גוף שרירי וחזק עם כתפיים ועצמות לחיים רחבות וגוון עור מעט לבנבן. חילוף החמרים שלהם דיי טוב ולכן נדיר שהינם במשקל יתר. אלמנט המתכת מתקשר לאיבר הראות ועל כן בחוסר איזון ישנה נטייה לבעיות נשימתיות ועוריות כאסטמה, פסוריאזיס ואקזמה. הרגש המתקשר עם אלמנט המתכת הינו צער ואבל. הריאות הקשורות לאלמנט זה אחראיות על הכנסה והוצאה של העבר וההווה וכאשר הינם בחוסר איזון, אנשים אלו נוטים להתקשה לפעול בהווה עקב חוסר עיבוד וקבלה של אירועי העבר, ועל כן מתקשים ביצירת יחסים בין אישיים עמוקים. כאשר קושי זה מגיע הם נוטים להחליף יחסים פוריים ואינטימים בהתמקדות, במטרות חיצוניות, והנאות חיצוניות.


עצות קלות לאנשי המתכת · פעילות אירובית כמו ריצה או הליכה יכולים להיטיב עם הריאות

· חיפוש דרכים לבטא את העבר (בכתיבה או דיבור) בצורה מודעת אשר תאפשר לשחררו ולהתחלות חדשות להגיע

· ביצוע פעולות נשימתיות כמדיטציה או נשימה מעגלית יכולים לסייע.

· לנסות להימנע מצדקנות יתר אשר הינם בין הדרכים של אנשי אלמנט המתכת להגן על עצמם מכאב.


אנשי אלמנט המיים

חשבו על מיים זורמים בנחל, עצמת הזרימה גם כאשר היא איטית הינה עצומה ושקטה, וזורמת בהרמונייה עם הקרקע. מיים זורמים תמיד עם כח המשיכה, וחודרים לכל מקום. אנשי המיים יודעים ללכת עם הזרם, הם ידועים בסתגלנותם בהתאם לתנאי הסביבה, ועדיין לבצע את מה שהם מעוניינים. כח ההתמדה של אנשי המיים הינו ככח המשיכה של המיים תמיד תמיד זורמים, ללא עצירה ויחד זאת ביחד עם תנאי החיים. אנשי המיים ידועים בכח הרצון שלהם המתקשר עם הכליות בראי הרפואה הסינית. שלא כמו אנשי העץ אשר יחדרו בכח ולא ימנעו מעימות על מנת להשיג את מטרתם, אנשי המיים תמיד ימצאו את הנתיב הנכון בו החיכוך יהייה מינימלי ודרכו יזרמו. מיים יכולים לשחוק סלעים. אך דבר זה לוקח התמדה ושנים וכמעט בתהליך שלא נראה לעיין. כך נראה נתיב התקדמותו של אנשי אלמנט המיים בשקט בהתמדה ונחישות. כמו המשפט הידוע "מיים שקטים חודרים עמוק"

אנשי המיים נהנים מאנונימיות ולעיתים נראים כחידתיים, הרבה מאנשי המיים נראים כחכמים ומרגישים כחכמים אל מעבר לגילם. העונה המועדפת על אנשי המיים הינה עונת החורף, בה הטבע מתכנס בשקט ובדממה, דבר אשר מתבטא באנשי המיים בנטיתם להתבודדות ושלווה.

אנשי אלמנט המיים נוטים לפנים עגולות וגוף עגול ורך, עניים גדולות ולעיתים שיער כהה. בחוסר איזון שינה אפשרות לעיגולים שחורים מתחת לעיניים. האיבר המתקשר עם אנשי אלמנט המיים הינו הכליות ושלפוחית השתן אשר אחראים על מעברי וסינון הנוזלים ועל כן מחוסר איזון יכולים לנטות לדלקות בדרכי השתן ובעיות במטובוליזם של נוזלים המוביל לבצקות למיניהן. הכליות אחראיות גם כן על העצמות ועל כן יכולה להתפתח נטייה לכאבי פרקים וגב תחתון. אם אנשי המיים קשורים עם התמדה וכח רצון חזק מן הצד השני של המטבע בחוסר איזון פחד משתק והסתגרות חברתית יכולים לבוא לידי ביטוי.


עצות לאנשי המיים

· שמרו בצורה אקטיבית על פעילויות חברתיות ותקשורת עם אחרים

· שתו הרבה מיים

· שימו לב כאשר רגש הפחד מגיע ותופס מקום, ומצאו דרכים להתמודדות עימו.

· תזונה המשולבת אצות אשר מזינות את אלמנט המיים מומלצת במיוחד


מטופלים מספרים לי כי לדעת את האלמנט המרכזי המשתייך אליהם עוזר ומקל בחייהם בהבנתם מדוע הינם כשהינם. שמחה עבורי בעזרת דיקור סיני ומעט הבנה לאפשר למטופלותי ומטופליי בהתאם לחמשת האלמנטים לקבל טיפול שמתאים עבורם ובכך לאפשר שיפור באורח חייהם.


1,052 צפיות
bottom of page