הקשר הלב לדיקור סיני
top of page

הקשר הלב לדיקור סיני

עודכן: 4 בדצמ׳ 2021


מה זה הלב ? כיצד האנשים שעסקו ברפואה סינית לפני אלפי שנים חשבו על הלב. כאן במרכז לדיקור סיני תל אביב נתן סקירה קלה של כלל תפקידי הלב על פי עקרונות הרפואה הסינית, כדי שתגיעו לטיפול בדיקור סיני תוכלו להבין מעט יותר.


הסינים המשילו את הלב ל"קיסר" שפעולתו העיקרית של הינה "למשול" בדם ובכלי הדם ולאכסן של "הנפש" . לכל איבר על פי הסינים מקושר רגש מסויים, הרגש שמקושר ללב הינו שמחה, נאמר עליו שהוא נפתח ללשון ואחראי על הזעות.


מושל בדם ובכלי הדם הלב אחראי על אספקת הדם סדירה לכלל רקמות הגוף, כאשר פעולת הלב לא תהייה במיטבה יתכנו כפות ידיים או רגליים קרות. בהקשר לאספקת הדם וכלי הדם לכלל רקמות הגוף, פעולת הלב אחראית בין היתר על מבנה האישיות במובן של גוף בריא מאכסן נפש בריאה. עוד נקודה מעניינת באבחנה בטיפולי דיקור סיני הינה שחולשה מולדת של הלב מתבטאת בחריץ רדוד וארוך באמצע הלשון. יחד עם עוצמת דופק חלשה יחסית. הלב אחראי במידה מסויימת גם על המחזור החודשי (אך תפקוד הכבד אחראי יותר לכך). נאמר כי הלב "מושל" בדם, הכבד "מאכסן את הדם" והטחול והכליות "יוצרים" את הדם.


הלב מתבטא בגוון העור ושגוון הפנים משקף את איכות הלב

מאכסן את הנפש shen על פי הרפואה הסינית הנפש הנקראת SHEN בסינית שוכנת בלב, למילה נפש בסינית ישנה משמעויות רבות הקשורות להקשר בה היא נאמרת. במובן הצר, הנפש משקפת מגוון איכויות מנטליות, במובן זה הנפש משוייכת למח ומשוייכת ללב. אחת ממשמעויות התרגום של הסימנייה נפש בסינית הינה "אינטיליגנציית הקיום האינסופית" שנמצאת בכל ובין השאר גם בנו. במובן אחר הנפש shen משוייכת להקשרים רוחניים שונים ואינה משוייכת ללב בלבד אלה כוללת את כלל האספקטים הרוחניים של כלל אברי הגוף הקשורים לייצור חמר כמו hun המשוייכת לכבד, po שמשוייכת לריאות, yi משוייך לטחוך ו zhi לכליות.


הנפש shen והלב על פי הרפואה הסינית פעולות מנטליות ותודעתיות נמצאות בלב, מה שאומר שללב ולדם שבלב השפעה על מצבים מנטלים ורגשיים. כאשר הלב במיטבו תהייה פעילות חשיבתית ומנטלית טובה, רגשות מאוזנים, תודעה בהירה, זיכרון בריא ושינה טובה.


נאמר כי הנפש מעוגנת בלב כאשר הלב שופע והרגשות והמחשבות במיטבם. וכאשר מצב הנפש מיטבית פעולת הלב בהנעת דם לכלי הדם מיטבית. ועל כן המצב הרגשי יכול להשפיע על תפקוד הלב ולהפך תקפוד הלב יכול להשפיע על מצבים רגשיים. פעילות גופנית משפרת את תפקודי הלב... רק מניח את כאן. נאמר כי אם הלב חזק, הנפש חזקה והאדם יהיה שמח. ברמה הרגשית מצב הלב קובע את יכולת האדם ליצור מערכות יחסים מיטיבות בחייו, לב ונפש בריאים ישפיעו לחיוב על יכולתינו ליצור מערכות יחסים המאפשרות צמיחה והתפתחות.


מעט על 5 האספקטים הרוחניים ברפואה הסינית

בראייה סינית ובטיפולי דיקור סיני מתייחסים לנפש השוכנת בלב כגורם שמאגד את חמשת האספקטים הרוחניים של שאר חמשת אברי הגוף היינים, מלשון יין =חמר, יאנג = אנרגיה נאמר שהראות שמכניסות ומוציאות אוויר מהגוף הינם מקור האנרגיה (הצ'י) ובהם שוכת הנפש האסטרלית ה PO, הטחול שאחראי על עיבוד והתמרת המזון מבחינה רוחנית אחרי על התמרה ועיבוד של מידע האינטלקט YI, הכליות הינם מקור האנרגייה איתו הגענו לעולם, האנרגייה התורשתית שלנו ומאכסנת את כח הרצון ZI, הכבד אחראי על הרמון האנרגיה ובו שוכנת הנפש האתרית HUN.

הרכב חמשת האיכויות המנטליות והרוחניות מייצגות את נקודת המבט הסינית על הגוף הנפש והרוח בכללותם. חמשת אברי היין (כבד, כליות, לב, ראות וטחול) הינם הבסיס הפיזי של הנפש, היחסים והקשרים המורכבים בין איברים אלו ידועים לכל מטפל בדיקור סיני. מצב האנרגיה והדם בכל איבר יכול להשפיע על על הנפש והרוח ולהיפך, מצב הנפש והרוח יכולים להשפיע על כל איבר בגוף.


ארבעת מושגי הרוח של כל האיברים היינים יחד עם נפש הלב מבטאים יותר את המושג רוח בראייה סינית

כבד - נאמר כי כי בכבד מאוכסנת הנפש האסטרלית המכונה HUN לפי אמונות סיניות קדומות היא נכנסת לגוף האדם אחרי הלידה, היא אל חמרית במהותה, בניגוד לנפש האתרית של הריאות PO שהינה חמרית במהותה ועוזבת את הגוף לאחר שזה סיים את תפקידו.

ראות PO - הנפש האתרית מקושרת לגוף באופן בלתי נפרד ויורדת חזרה לאדמה לאחר המוות, היא מתוארת כביטוי התפיסתי הפיזי של הנפש בגוף ומאפשרת את התחושתיות הפיזית כמו תחושה, רגש, שמיעה וראייה.

כליות ZHI - ה Zhi ששוכן בכליות הינו למעשה כח הרצון שלנו, הגורם שמאפשר לנו נחישות והתמדה ויכולת לעמוד ביעדים ארוכי טווח שהצבנו לעצמינו.

טחול YI - האינטלקט, אחראי על יכולת החשיבה, הלמידה הריכוז והשינון. נחמד לדעת שגם ללב ישנה השפעה על יכולת החשיבה והזיכרון.


הלב משוייך לשמחה והנאה (JOY)

המושג נכתב כJOY אך נתארו לצורך ההבנה כ"שמחה והנאה". שמחה והנאה מאפשרים לנפש להיות שלווה ורגועה ועוזרים לאנרגיה שמזינה את הגוף ( ying qi ) ולאנרגייה שמגנה על הגוף (wei qi ), הלב אחראי לשמחה והנאה, פחד חוסם שמחה והנאה. הכוונה כאן הינה לשביעות רצון כללית. כאשר שמחה והנאה נמצאים במצבי יתר כמו להתרגשות יתר ותאוותנות, תפקוד הלב עלול להיפגע, חשבו על אנשים הנמצאים במצבים של הצרגשות יתר כמו סוחרין בבורסה, אנשים שחושבים שהציון הכי טוב בכיתה הינו הכי חשוב ולכן רודפים אחריו כל הזמן. שמחה והנאה במובנם הבריא מרחיבים את הלב, אך כאשר הם בעודף הם יכולים לגרום לתפקוד יתר של הלב שיכול להוביל לסוג של הרגשת דפיקות לב כמו במצבי חרדה לעיתים, התלהבות יתר, נדודי שינה, אי שקט, דיבור רב, ייתכן ונראה את קצה הלשון אדומה יתר על המידה.


הלב נפתח אל הלשון הלב מתבטא בצורה מיטבית בלשון, בצורתה, בצבעה ובעיקר בקצה הלשון (בטיפ) ועל כן איכות הלב משפיע על איכות חוש הטעם. מכירים את האנשים שאוהבים להוציא לשון לעיתים תכופות ? אלו אנשים שיכולת הביטוי של הלב היא בעלת נוחכות, הלב זה גם היכולת לדבר ולצחוק, כאשר הלב במיטבו האנשים תקשורתיים, כאשר הלב בעודף או בחסימה, יתכנו גמגומים או התבלבלות במילים והחלפת אותיות.


הלב אחראי על הזעה באבחנה נכונה ברפואה סינית ישנם מספר סוגי הזעות. נאמר כי הדם ונוזלי הגוף הינם מאותו מקור. כאשר ישנו חוסר מסויים בדם, נוזלי הגוף יגיעו לעזרה וישלימו את החסר. הזעות בלילה יתכנו לחסר בחמר/ביין בלב, ואילו הזעות הזעות ספונטניות במהלך היום משוייכות לחסר באנרגיית (QI) הלב או חסר היאנג (YANG) הלב.

מעבר לכך הלב שולט בחלומות הנפש שוכנת בלב ובשל כך כאשר הלב בריא השינה טובה, כאשר הלב בחוסר יתכנו קשיים להירדם ושינה קלה או שינה עם חלומות מרובים.


מאפיינים נוספים של הלב בתאוריית חמשת האלמנטים הלב משוייך לאלמנט האש, הצבע המשוייך "סינית" ללב הינו צבע אדום ועל כן אנשים שאוהבים את הצבע האדום יהיו אנשים שהלב הינו בעל אלמנט מרכזי בחייהם, ברך כלל אנשים חמים תקשורתיים וחברותיים.








32 צפיות
bottom of page