עודד גיאת | דיקור סיני קהילתי בתל אביב | shao yang
top of page

המרכז לדיקור סיני תל אביב
Shao Yin

מערכת ה shao yin מורכבת מהכליות ומהלב, תפקידה המרכזי הינה ויסות חום מאש החיות שבין הכליות (ming men) יחד עם תנועת הדם בסביבה הפנימית של הגוף, בעיקר בין האיברים.

כמו מערכת shao yang, מערכת ה shao yin הינה ציר:
מערכת tai yin נפתחת להזנת פנים הגוף
מערכת shao yin מאפשרת ויסות מעודן בין הצ'י הפרא נטאלי לתנועת הדם
מערכת jue yin הפחתת התנועה היאנגית בגוף אך עבר התכנסות (בעיקר של הדם אל הכבד) לפני החזרה לפעילות.

מערכת shao yin ברפואה סינית מנקזת אש ומנקה את הלב, פותחת ומנקה את הערוצים היינים המתפצלים, היא "מעשירה" דם ומנקה סטגנציית דם וחום.
האיברים כליות ולב הינם מקור האש המטבולית בגוף.
 

אש ה shao yin הידוע ברפואה סינית כ ming men משמשת כסוג של ציר בשני אופנים:
1.שליטה בפתיחה ואפשור ה tai yin בתפקידו ההזנתי של פנים הגוף.

2.מקדמת את אכסון והשמת הדם ברמת ה jue yin

 

מערכת ה shao yin שומרת על חום הגוף על ידי תנועת הדם הבסיסית בעזרת אש החיות בעוד מערכת ה tai yin שומרת על חום האיברים הפנימיים על ידי הזנתם.

באופן כללי הערוצים מוליכים ומוסתים אש בהתאם לסוג האש כאשר האיברים הינם "מקור" האש הפיזיולוגית.

מערכת ה shao yin מנקה אש וחום התקועים בערוצים היינים המתפצלים ומווסתת את דינמיקת הצ'י בין הלב והכליות.

 

יחסי לב וכליות

 ברפואה סינית מבחינת חמשת האלמנטים היחסים בין המערכות
מערכת tai yin יחסי הזנה: הטחול האדמתי מזין את הריאות המתכתיות
מערכת jue yin יחסי הזנה: הכבד מאלמנט העץ מזין את מעטפת הלב הקשורה לאלמנט האש
מערכת shao yin אנו במעגל בקרה: הכליות והמים מבקרות את הלב הקשור לאלמנט האש ולהיפך כלומר מוסתים ומאזנים האחד את השניה על ידי בקרה הדדית.

חוסר ביין הכליות מוביל לעליית חום או אש מחסר בלב. להעמקה של חוסר הרמוניה זו ברפואה סינית ראו tian wan bu xin dan

 

יחסים בין shao yin ל tai yang

למערכת shao yin יש יחסים לכל המערכות בגוף ויכולה להיות מושפעת מהן כמו איזון לחות/ליחה של מערכת tai yin או השפעת ציר shao yin לב כליות על ידי איכות הדם שבמערכת jue yin. ההשפעה העיקרית של מערכת היחסים ההדדיים בין השכבות הינה עם מערכת tai yang שאיבריה השלפוחית והמעי הדק הינם בני הזוג של הכליות והלב בהתאמה. השלפוחית שבמערכת tai yang משמשת מוליך החוצה דרכו חום בלב מווסת על ידי ובעזרת הכליות והשלפוחית כמו בפורמולה dao chi san. השלפוחית יכולה לעודד את חום הגוף על ידי הוצאה של נוזלים קרים, מה שידוע כשתן רב ככל שנהיה קר. היא יכולה גם להוציא חום על ידי הזעה שכן ערוץ השלפוחית הינו רחב ועובר בחלקו בגב.

 

מים ואש בתוך הכליות

מיים או יין הכליות הבסיסיות ביותר הינם ג'ינג. יאנג או אש הכליות הינם ה ming men/אש חיות.

התוצר של ג'ינג הכליות יחד עם אש החיות הינו צ'י המקור/yuan qi שמופץ ומהווה דלק פרא נטלי לכל הגוף.

 

קצת קליניקה
באש בערוץ הלב נשקול לרוב לטפל בדיקור סיני בערוץ מעטפת הלב שכן נאמר שאש שמנסה לחדור ללב "תוסט" אל עבר מעטפת הלב שמגנה עליה. הרבה בפעמים נרגיש זאת במגע בערוץ ה pc. בקליניקה ערוץ pc מקושר עם בעיות בשרירי הלב אספקת דם ללב, לעומת זאת שינויים במגע בערוץ הלב עצמו הינם בדרך כלל בהקשר של מוליכות דם מהלב ולדופק לא סדיר.

נושאים רגשיים בדרך כלל נרגיש במגע בערוץ pc למעט חרדה המתבטאת במגע בערוץ הלב.

בבעיות בקליניקה במערכת ה shao yin למרות שיתכן חום לרוב זה יהיה על רקע חסר של הכליות:

-חסר יין בכליות שהוביל לעליית אש מחסר בלב שיכולה להתבטא ביובש בגוף יחד עם חוסר שקט מנטלי או הפרעות לב כמו פלפיטציות ואי סדירות לבבית.

-חסר יאנג הכליות שמוביל לחוסר בלב שיכול להתבטא כאי ספיקה לבבית, נפיחות, זרועות קרות, נוזלים בריאות ו/או בצקות

 

תסמינים נפוצים של אש בשכבת ה shao yin

-חום פתוגני כלוא בפנים: בדרך כלל תסמיני לב כחרדה ופלפיטציות

-טוקסינים (רעלנים) של אש המתבטאים כנגעים עוריים

-סטגנציה בערוצי החיבור לב ומח שמתבטאים כבעיות בקוגניציה, שבץ ונושאים התפתחותיים.
 

Ministral fire

המושג "אש מיניסטריאלית" נראה בשייכות גבוהה לשלושה מקרים:

1.שער החיות או ה ming men

2.אש מיניסטריאלית נחשבת מבחינת חמשת האלמנטים שמשוייכת למעטפת הלב ותלת המחמם  כאשר הלב והמעי הדק שייכים לאש הלב או האש הריבונית.

3.מבחינת פתולוגיות האש המינסטריאלית מקושרת לפתולוגיות של כבד וכיס מרה.

 

האש המיניסטריאלית עולה מה ming men (שער החיות) שבין הכליות, מבחינת ההבדל בין המושגים ברפואה סינית המושגים "שער החיות" ו"האש המינסטריאלית" מייצגים את אותו הדבר והמושג משתנה בהתאם להיכן בגוף אותה האש נמצאת. כאשר האש נמצאת בין הכליות במחמם התחתון היא נקראת שער החיות אך כאשר היא מחוץ למחמם התחתון ובין הכליות ישנם מספר גרסאות ואף מעט בלבול בטרמינולוגיה.

טבע האש המיניסטריאלית המקושרת עם מעטפת הלב ןתלת המחמם/TW מעט שונה בהתאם לאיבר אליו היא מקושרת.

האש המיניסטריאלית של מעטפת הלב מקושרת עם יתר אש בלב. לצורך העניין הלב יכול להיות מיוצג כסיר בישול המתחמם על האש. החום שבסיר הינו האש הריבונית של הלב שמזרימה דם בכלי הדם ובגוף. החום העודף שיוצא משולי הסיר או חום הלהבות שאינו נכנס לסיר יכול להיות משול לאש המיניסטריאלית המגיע למעטפת הלב. הדימוי הזה יכול להסביר איך מעטפת הלב מגנה על הלב על ידי ספיגת עודף חום מהלב. על כן אמנם האש המיניסטריאלית במעטפת הלב מגיעה מהאש הריבונית שבלב שנמצא במערכת ה shao yin. כאשר היא נכנסת למערכת ה jue yin בו נמצאת מעטפת הלב היא משנה את טבעה ואת שמה. ברפואה סינית ובהתייחסות בטיפולי דיקור סיני האש המינסטריאלית נחשבת כתפקוד הטבעי של מעטפת הלב. 

לסיכום, בין הכליות נמצאה "שער החיות (ming men) המשויך לאש המיניסטריאלית במעטפת הלב דרך אש הלב.

 

בתלת המחמם tw לאש המיניסטריאלית איכות אחרת. היא נובעת מבין הכליות שמערכת ה shao yin בכל שלושת המחממים ומעבירה את צ'י המקור yuan qi אל כל הגוף. היא למעשה הכח המניע של צ'י המקור. אותו yuan qi ברפואה סינית והפצתו בדיקור סיני בנקודות מקור בעיקר, נחשב ככוח המניע של הצ'י הפרא נטלי או התולדה שלנו, כח החיים עימו נולדנו.

כמו "שער החיות" גם ל yuan qi ישנו קוטביות. החלק היאנגי שלו נובע מ"האש המיניסטריאלית" והחלק הייני שלו נובע מהג'ינג. בהקבלה לרפואה מערבית הוא קשור לכח ההכוונה הגנטי ומספק את הגירוי האולטימטיבי לחיים. אמנם yuan qi לא נוצר בתלת המחמם tw הוא נע דרכו ומחלחל אל כל גווני החומרים והחיים בגוף.
בנתיבי התלת מחמם ה yuan qi מתמזג עם עם החלק המזין בדם שמגיע מהמזון והשתייה וצ'י מהחיצון שהגיע דרך הנשימה. תהליך זה נחשב ליחסי הגומלים בים הצ'י הפרא נטאלי לבין הצ'י הפוסט נטאלי.
 

בזווית נוספת האש המינסטריאלית המקושרת עם מעטפת הלב ותלת המחמם יכולה להיחשב כסוג של אש שמגיע מה shao yin והינה חלק מחילוף החומרים הטבעי והבריא באיברים אלו. ( אם אפשר לקרוא ל tw איבר אך זה כבר נושא אחר..)
 

ההקבלה האחרונה של האש המיניסטריאלית קשורה בהתפתחות פתולוגיות בה אותה אש הופכת להיות סוררת ו"עוזבת" את התל המחמם ומעטפת הלב ויכולה לפגום בבני זוגם מבחינת השכבה שהם כיס המרה והכבד בהתאמה.
ביחס לכבד זה יהיה בדרך כלל על רקע חסר יין בכבד בכליות המוביל עליית יאנג הכבד. "עליית יאנג הכבד" מצב בו אש מינסטריאלית בריאה עזבה את ה shao yin ומשפיע על הכבד.

ביחס לכיס המרה לפעילות יתר של האש יש איכות של "עודף" שמובילה לתקיעות חום שנקראת לעיתים עליית אש פנימית"

באחד הספרים שלו כותב li shi zen "כאשר אש מיניסטריאלית שוכנת בכבד ובכיס המרה, כעס נוצר ברמת הצ'י, חולי מתפתח, נוצר חוסר שקט ומלאות עם זרימת צ'י הפוכה, תקיעות של גיהוקים, חום וצמרמורות הנובעים על ידי פגיעה של קור מהחיצון".

מעבר ל li shi zen ישנם עוד מספר טקסטים סיניים שמתארים את האש המינסטריאלית כאש ה"מוחזקת" בכבד/כיס המרה, הנוהג בטקסטים אלו הוא להזכיר את אותה אש מיניסטריאלית כאותו מושג כמו האנרגיה היאנגית של כיס המרה שעוזרת להניע את jue yin הכבד.
למרות כל זאת שמזכירים את האש המינסטריאלית כנעה במעטפת הלב/pc ובתלת המחמם/tw מבחינת התפתחות פתולוגיות היא מקושרת עם כבד וכיס מרה.

לעיתים קרובות ישנם סתירות בין הכתבים הסינים לאורך אלפי השנים, אך מה שחשוב לזכור הוא שהאש המינסטריאלית נובעת מה ming men שבין הכליות.
 

האש הריבונית = אש הלב

מקושרת עם הלב עצמו ומייצגת את תנועתו. תנועה זו מניע דם חם בכל הגוף והיא תלויה ישירות בגירוי שמגיע משער החיות (ming men) שבין הכליות.  זהו עיקר היחסים בין הלב והכליות ברמת האש. האש שבשער החיות מאוזנת על ידי המיים/הג'ינג בכליות ומספקת תנופה וויסות תמידיים לתנועה המחממת של הלב. לכן כאשר מדברים על אש הלב או האש הלב הריבונית כאש בזכות עצמה היא בסופו של דבר תלוייה בשער החיות שבין הכליות לגירוי ופעולה.

המושג אש הלב או האש הריבונית הוא יותר פשוט להבנה מהאש המינסטריאלית אך הכרחי לא פחות. בלב ישנה אש שמאפשרת את פעימותיו. במידה ואש זו נחלשת תנועת הדם נחלשת גם כן יחד עם סימפטומים מתלווים לכך. אש הלב יכולה להיות בעודף כתוצאה מחסר בכליות במקרה כזה לחימום הגוף על ידי תנועת הדם מפעימות הלב יש פוטנציאל להפוך לחום שיכול לפגוע בגוף. קו ההגנה הראשוני במקרה זה הינו מעטפת הלב שסופגת את אש הלב בתהליך יצירת האש המינסטריאלית. לצורך הטמעה אותה אש מיניסטריאלית מגיע מהכליות אך היא נעה דרך הלב יחד עם יצירת גירוי לאש הלב לפעילותו התקינה.

 

יאנג החזה

זהו סוג של חימום יאנגי שממלא את המחמם העליון. חימום זה נוצר כתוצאה משילוב של האש המינסטריאלית ממעטפת הלב יחש עם צ'י פוסט נטאלי מהריאות והטחול, אין ליאנג זה כל צורה חומרית אלה יותר מושג כולל לחימום המחמם העליון לפעולתו התקינה.

 

הצ'י המאסף / gathering qi
זה גם כן אינו נחשב אש אך מקושר לאש מפני שהוא תלוי באש במחמם העליון להיווצרות. זהוא המושג הרחב יותר לשלושת סוגי האש, הקשורים למחמם העליון (השניים הקודמים הינם האש הריבונית, ויאנג החזה). הצ'י המאסף או באנגלית gathering qi כרוך בשילוב של יאנג החזה עם יין הריאות והלב ולכן הוא דרך נוספת לתאר את פעילות המחמם העליון. מה שנקרא פעולת העלאה וההורדה של הריאות והתנועה המחממת של דם בחזה. מאפיין נוסף שיש ל gathering qi הוא השילוב של הזנה יינית. כאן חימום יאנגי הופך לצורה יינית.

 

נקודות דיקור סיני על ערוץ ה shao yin

טיפולי דיקור סיני בקליניקה מתרכזים בערוצי ה shao yin לעיתים קרובות כאשר ישנו:

חוסר הרמוניה בין הלב והכליות 

בדרך כלל על רקע חסר בכליות ועליית אש, טיפוסי אש עם חסר יין מעופפים על גבול החוסר עיגון ויציבות יחד עם חרדות קלות ובעיות שינה.

הנקודות העיקריות בדיקור סיני ששווה לשקול הינם kid6 שהינה נקודת הפתיחה של yin qiao ועל כן מעלה יין מעלה להזנת המחמם העליון והלב ומרגיע, יחדיו עם ht5 נקודת החיבור של הלב לערוץ הכליות.
חסר כליות
חסר בכליות על רקע גיל מתקדם או התשה על רקע עבודת יתר עם סימנים כמו חולשה וכאבי גב תחתון וברכיין, בעיות או תכיפות במתן שתן.
דיקור סיני נקודות כמו kid3 נקודת מקור, sp6 נקודת חיבור הערוצים היינים של הרגל ו cv4 יכולות להוות בסיס לטיפול.

ministral fire
bottom of page